Luchtvaartmaatschappij Overboeking, Luchthaven Vertragingen en Slechte Veiligheid
Nu COVID-19 nog maar drie maanden verwijderd is, wordt het steeds duidelijker hoe ernstig een gat deze pandemie heeft veroorzaakt in onze vliegervaring. Vliegtuigen en luchthavens zijn vaker dan ooit overvol, omdat luchtvaartmaatschappijen moeite hebben om hun schema's te beheren rond het steeds veranderende weerbeeld. En reizigers melden ongekende vertragingen en zelfs annuleringen op enkele van de drukste luchthavens van Amerika.
Voor vliegtuigpassagiers is dit de perfecte storm - de moeilijkste periode in de reisindustrie in een decennium. U heeft ongetwijfeld al eerder last van vliegtuigverkeersstoringen en overboekingen van luchtvaartmaatschappijen. Maar ben je er ooit bij stilgestaan hoe dat verkeer de rest van je reis beïnvloedt? Er zijn letterlijk honderden problemen die moeten worden aangepakt om ervoor te zorgen dat al uw plannen soepel verlopen - van veiligheidscontrole tot uw eten en drinken.
Maar nu vliegtuigreizigers zich steeds meer zorgen maken over de gevolgen van COVID voor hen, zeggen velen in de reisindustrie dat luchthavens de schuld hebben. De huidige staat van de reisindustrie is grotendeels bepaald door het feit dat luchthavens miljarden dollars hebben moeten uitgeven om zich voor te bereiden op de pandemie en recordaantallen hebben verdragen. Sommigen zeggen dat luchthavens niet bereid zijn om de extra vluchten af te handelen; anderen zeggen dat ze de toegenomen werkdruk gewoon niet aankunnen.
Luchthavenambtenaren vertellen een ander verhaal. Volgens veel luchthavenfunctionarissen is er voor hen simpelweg geen manier om de reisbelasting te beheren op een manier die hun andere activiteiten niet beïnvloedt. "Als je het op luchthavenniveau bekijkt, zie je dat we er alles aan doen om de verkeersopstoppingen te verminderen en de veiligheid te verbeteren", aldus Jim Cullum, een woordvoerder van de luchthaven van Atlanta. "En dat doen we terwijl we er ook voor zorgen dat onze klanten de allerbeste vliegervaringen, de allerbeste service hebben en we werken er hard aan om de kosten zo laag mogelijk te houden."
Het probleem is volgens sommige brancheanalisten dat de grootste bedreiging voor een veilige en soepele werking op de luchthavens niet het feit is dat vliegtuigen overvol zijn, maar eerder het feit dat de luchthavens onvoldoende informatie verstrekken aan reizigers om hen toe te staan om hun reis goed te plannen en valkuilen te vermijden die ertoe kunnen leiden dat ze hun reis annuleren of uitstellen. Als reizigers toegang zouden hebben tot actuele informatie over hun bestemming, zouden luchthavens de reistijden kunnen verkorten door de beschikbaarheid van personeel te vergroten en reizigers zo snel mogelijk aan boord te laten gaan.
Maar andere experts geven de luchtvaartmaatschappijen de schuld. In een reeks artikelen in Travel + Leisure, twee van de meest gerespecteerde reismagazines van het land, zeiden experts dat de grote luchtvaartmaatschappijen hun eigen reclamecampagnes grotendeels hebben genegeerd, die erop gericht zijn informatie te verstrekken over hun eigen routes en diensten. De bedrijven hebben ook slecht werk geleverd door aan reizigers te communiceren over de gevaren in geval van slecht weer. Het resultaat is dat reizigers vaak niet voorbereid zijn op onverwachte vertragingen.
"In de wereld van vandaag moeten zelfs de grootste en meest bekende bedrijven strijden om de aandacht van de consument om hun markten te behouden", zegt David Moore, een luchtvaartadviseur in New York. "Als je de reclameboodschappen van grote luchtvaartmaatschappijen vergelijkt met de marketinginspanningen van kleinere luchtvaartmaatschappijen, krijg je dezelfde boodschap - dat groter betekent beter ... hoe groter, hoe beter, hoe betrouwbaarder, enz." De kleine maatschappijen, zei hij, zijn echter "de realiteit uit het oog verloren dat het meer gaat dan alleen mensen de vlucht laten nemen, omdat ze zich lijken te concentreren op de kwantiteit in plaats van op de kwaliteit van de vluchten." Hoewel sommige experts het erover eens zijn dat de marketingboodschappen misschien goed klinken, zeggen ze ook dat de werkelijke voordelen voor reizigers minimaal zijn, omdat de focus van luchtvaartmaatschappijen op volume contraproductief is.
Velen in de reisindustrie zeggen dat de luchtvaartmaatschappijen simpelweg gericht zijn op winst en geld verdienen in plaats van veilige en betaalbare reizen te bieden. Een deskundige wijst er zelfs op dat het moeilijk is om een grote luchtvaartmaatschappij te vinden waarvan de vliegtuigen niet minstens één keer overboekt zijn. Als gevolg hiervan, zegt hij, moeten de luchtvaartmaatschappijen vertrouwen op de grillen van passagiers en de grillen van het weer om hen te helpen verloren inkomsten in te halen.