Carrosserie Vrachtwagens
Als je wel eens op de snelweg rijdt, kan het je niet zijn ontgaan: vrachtwagens zijn er in alle soorten en maten. Hetzelfde geldt voor hun carrosserieën. Een carrosserie is de opbouw die op de onderstel van de vrachtwagen wordt gemonteerd. Dit kan van alles zijn: van een simpele open laadbak tot complexe koel- en vriesinstallaties. In deze tekst gaan we dieper in op de carrosserieën van vrachtwagens en de verschillende toepassingen ervan.
Open laadbak
Laten we beginnen met de meest simpele carrosserie: de open laadbak. Zoals de naam al doet vermoeden, bestaat deze carrosserie uit een bak die open is aan de bovenkant en aan de dichtheid. Dit is vaak de oplossing als er grote of zware voorwerpen vervoerd moeten worden die niet in een gesloten opbouw passagier. Denk bijvoorbeeld aan stukken staal, landbouwmachines van juist grote ladingen met lage waarde, zoals oud ijzer of sloopmateriaal.
Dan zijn er ook nog open laadbakken met een kleine kraan. Hiermee kan de lading gemakkelijk gelost worden, zonder dat er extra hulpmiddelen nodig zijn. Bijvoorbeeld wanneer je veel bouwmaterialen vervoert die één voor één gelost moeten worden. Een bijkomend voordeel van een open laadbak is dat de lading snel kan worden geladen en gelost. Dit is vooral handig als je veel korte ritten maakt.
Kipper
Een andere bekende carrosserie is de kipper. Dit type opbouw maakt het mogelijk om de lading te kiezen en op die manier snel te lossen. Ideaal voor bijvoorbeeld bouwafval van zand. Er zijn verschillende soorten kippers, zoals achterkippers, driezijdige kippers en vierzijdige kippers. Een achterkipper is het meest gangbaar. Dit is een kipper waarbij de voorkant van de bak vastzit aan het onderstel en de achterkant omhoog kan scharnieren, zodat de lading eruit kan vallen.
Driezijdige kippers zijn iets complexer en maken het mogelijk om naar links, rechts en achter te kiepen. Vierzijdige kippers kunnen naar alle kanten kiezen en zijn dus nog flexibeler. Kippers worden vaak gebruikt voor het vervoeren van grondstoffen of materialen die snel gelost moeten worden.
Koel- en vriesinstallaties
Naast deze eenvoudige carrosserieën zijn er ook zeer complexe carrosserieën. Denk bijvoorbeeld aan een koel- of vriesinstallatie. Deze vaak ingezet voor het vervoeren van voedselproducten, medicijnen of andere temperatuurgevoelige goederen. In een koel- of vriesinstallatie wordt de lading op de verwachte temperatuur gehouden, zodat deze bestemming nog vers is.
Een koelwagen is meestal uitgerust met koelplaten aan de binnenzijde van de wanden. Deze koelplaten worden aangevoerd door een koelunit op diesel of elektriciteit. Een vriesinstallatie werkt op dezelfde manier, maar kan de temperatuur verlagen tot -20 graden Celsius. De lading kan dan diepgevroren vervoerd worden.
Koelwagens en vriesinstallaties stellen hoge eisen aan de techniek. Een goed functionerende installatie is van cruciaal belang voor de kleinere kwaliteit van de lading. Vandaar dat deze carrosserieën vaak ook worden voorzien van complexe meetsystemen en alarmen die aangeven wanneer er iets fout gaat.
Gesloten opbouw
Een andere populaire carrosserie is de gesloten opbouw. Dit heeft de vrachtwagen een gesloten opbouw met een laadklep aan de achterkant. Dit type opbouw wordt vaak ingezet voor het vervoeren van waardevolle of breekbare goederen. Denk bijvoorbeeld aan meubels, elektronica of kunstwerken. Een gesloten opbouw biedt bescherming tegen weer en wind en maakt het ook lastiger om bij de lading te komen, waardoor het risico op diefstal kleiner wordt.
Een groot nadeel van gesloten opbouwen is de beperkte toegang. Het is vaak lastig om grote of zware voorwerpen te laden of te lossen. Daarom worden gesloten sommige uitgerust met een laadklep. Dit is een open- en neergaande klep aan de achterkant van de vrachtwagen. Hierdoor kan de lading geladen en gelost worden.
Containervervoer
Een vrij nieuwe ontwikkeling is het containertransport. Hierbij wordt een container op een vrachtwagen geplaatst en vastgezet. Dit type transport maakt het mogelijk om grote hoeveelheden goederen in één keer te vervoeren. Het grote voordeel van containers is dat ze gestandaardiseerd zijn. Hierdoor kunnen ze gemakkelijk van vrachtwagen naar schip of trein worden overgezet, zonder dat de goederen overgeladen hoeven te worden.
Containers zijn er in verschillende maten en specificaties. Zo zijn er iso-containers, die geschikt zijn voor het vervoeren van droge goederen. Reefers zijn containers met een koel- of vriesinstallatie en open top of flatrack containers zijn geschikt voor het vervoeren van zware, grote of niet-stapelbare ladingen.
Conclusie
Zoals je kunt lezen is er een enorme variatie aan carrosserieën beschikbaar voor vrachtwagens. Of je nu ladingen wilt vervoeren van laagwaardige materialen tot aan zeer specifieke producten: er is altijd wel een carrosserie die past bij jouw wensen. Het is belangrijk om een carrosserie te kiezen die voorbij is door de eisen die je stelt aan het transport en de lading. Een open laadbak is bijvoorbeeld niet geschikt voor het vervoeren van breekbare goederen en een koelwagen is niet de juiste keuze als je grote objecten wilt vervoeren. Door van tevoren goed na te denken over de carrosserie en de transportbehoeften, kun je ervoor zorgen dat je optimaal gebruik maakt van de mogelijkheden van een vrachtwagen.